De uitdaging
Na een eeuw van intensief gebruik was het IJ-viaduct toe aan een grondige renovatie. Het viaduct, dat bestaat uit een combinatie van staal en beton, moest niet alleen worden geconserveerd en versterkt, maar ook worden voorzien van een duurzame en waterdichte afdichting. Gezien de complexe locatie en de noodzaak om de werkzaamheden binnen een strakke planning uit te voeren, was een hoogwaardige en snel uithardende oplossing vereist.
De oplossing
Voor de waterdichting van het viaduct werd gekozen voor het Triflex Cryl R 230 membraan. Dit flexibele, scheuroverbruggende en volledig hechtende systeem biedt uitstekende bescherming tegen waterindringing en weersinvloeden. De toepassing van het membraan draagt bij aan de levensduurverlenging van de constructie en voorkomt schade door vochtinwerking.
De werkzaamheden werden uitgevoerd door SealteQ in opdracht van BAM Infra Nederland en ProRail. De werkzaamheden werden in verschillende stappen uitgevoerd:
- Reinigen van het oppervlak en verwijderen van oude afdichtingen.
- Aanbrengen van het Triflex Cryl R 230 membraan als waterdichtingssysteem.
- Vervangen en afdichten van voegen om verdere slijtage en lekkages te voorkomen.
- Conserveren van de staalconstructie en herstellen van de perronwanden.
Het resultaat
Dankzij de succesvolle toepassing van het Triflex R230 membraan en de samenwerking tussen alle betrokken partijen is het IJ-viaduct weer klaar voor de toekomst. De combinatie van geavanceerde technieken, duurzame materialen en vakmanschap heeft geleid tot een renovatie die niet alleen de structurele integriteit verbetert, maar ook minimale onderhoudsbehoefte met zich meebrengt. De vernieuwde constructie kan nu weer minimaal 50 jaar mee en zorgt voor een veilige en betrouwbare infrastructuur voor de duizenden reizigers die dagelijks gebruik maken van station Amsterdam Centraal.