?
13.01.2020

Parkeerdak P&R Beverwaard weer volledig waterdicht

Het parkeerdak van P+R Beverwaard in Rotterdam bleek een mooie uitdaging. De P+R ligt boven de RET tramremise; een plek waar trams worden gestald op moment dat deze niet nodig zijn voor vervoer. Om te voorkomen dat de kabels beschadigen of dat er een storing ontstaat, moeten de trams droog staan. Een waterdicht dak is dus een vereiste.

P&R Beverwaard
1/5
P&R Beverwaard
2/5
P&R Beverwaard
3/5
P&R Beverwaard
4/5
P&R Beverwaard
5/5

De uitdaging

Na het constateren van lekkageproblemen en scheurvorming in de bestaande afwerking, was het duidelijk dat het tijd was voor een renovatie. De gemeente Rotterdam heeft, in samenwerking met Triflex, een advies geschreven en bestek opgemaakt en hiermee de eerste stap gezet naar een verbeterde situatie. Om de P+R waterdicht te krijgen, moest de gehele parkeerdekafwerking verwijderd en vervangen worden. Daarnaast moest het parkeerdaksysteem scheuroverbruggend zijn. Het was een vereiste dat de P+R tijdens de renovatie bereikbaar bleef voor omliggende evenementen.

De oplossing

Machiel Regtvoort (rayonmanager bij Triflex) vertelt: ‘’Voor een duurzame oplossing, hebben we het advies gegeven om gebruik te maken van het Triflex ProPark systeem, variant 1. Dit systeem zorgt voor een waterdicht oppervlak en overbrugt tegelijkertijd de bestaande scheuren. Dit is belangrijk, om dezelfde problematiek in de toekomst te voorkomen."

Het proces

Meekelenkamp Kunststof Techniek (MKT) heeft het gehele project in eigen beheer uitgevoerd. Van bouwplaatsinrichting, tot het bewaken van de veiligheid en de uitvoering in fasen. Hierdoor waren de lijntjes kort en verliep het proces soepel. MKT is een gecertificeerde Triflex applicateur en zeer ervaren in het realiseren van complexe parkeergelegenheden.

‘’Eén van de belangrijkste vereisten tijdens dit project, was dat het parkeerdak tijdens de gehele renovatie bereikbaar bleef. Daarom hebben we de renovatie in vier fasen uitgevoerd, waarbij tijdens elke fase drievierde van de parkeergarage bereikbaar was. Allereerst hebben we de oude lagen verwijderd tot op de betonnen ondergrond. De ondergrond hebben we geprepareerd door middel van schuren en stralen, zodat deze klaar was om te bewerken. Daar overheen is het scheuroverbruggende Triflex ProPark systeem, variant 1, aangebracht.

Daarbij zijn alle dilatatievoegen vervangen. De randen, opstanden, afvoeren en lichtmasten zijn waterdicht ingewerkt.Alles wat lekkage zou kunnen veroorzaken, is aangepakt. De ‘finishing touch’ bestaat uit het toevoegen van loopstroken en parkeervakken in opvallende kleuren. Dit heeft geresulteerd in een waterdicht, antislip en berijdbaar systeem, veilig voor autoverkeer en voetgangers’’, aldus Miguel Meekelenkamp.

Het resultaat

In juli 2019 is de vernieuwde P+R Beverwaard opgeleverd. Dit nieuwe systeem gaat tot 20 jaar mee en is dus zeer duurzaam. De nieuwe belijning geeft het parkeerdak een mooie uitstraling en zorgt voor optimale veiligheid. Ook de antisliplaag draagt hier aan bij. De waterlekkage problematiek is volledig opgelost en de trams staan nu veilig en droog. Al met al moet de afwerking ervoor zorgen dat personeel en bezoekers de parkeergarage veilig kunnen berijden en belopen. Daarnaast moet de garage esthetisch representatief zijn. Kortom: voldoende antislip en een duidelijke routing.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via +31 (0)38 460 2050 of mail naar info@triflex.nl. We helpen u graag verder!