10.09.2017

Parkeergarage Centrum Leidsche Rijn

Midden in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn nadert het compleet nieuwe 'Leidsche Rijn Centrum' zijn afronding. Met 762 appartementen, 130 winkelruimtes en horecagelegenheden, gezellige pleinen, terrassen en een grote Jumbo Foodmarkt wordt dit het kloppend hart van de wijk. Een nieuw centrum dat naast veel nieuwe bewoners ook een flinke toestroom zal trekken van winkelend publiek. De parkeeruitdaging wordt opgelost met 2.051 parkeerplaatsen. 540 daarvan bevinden zich in de openbare parkeergarage die a.s.r. vastgoed projecten realiseert boven de Jumbo Foodmarkt. 

Leidse Rijn
luchtfoto’s: Your Captain Luchtfotografie, aangeleverd door Leidsche Rijn Centrumplan

Pieter Peters is projectdirecteur namens a.s.r. vastgoed projecten. Hij is verantwoordelijk voor het bouwblok dat onder de betrokken bouwpartijen bekend staat als 'A2-B2'. Dat is ook het onderdeel waarin zich de parkeergarage bevindt boven de Jumbo. Pieter Peters: "De grootste uitdaging nu voor ons, is de tijdsdruk. We zijn in maart 2015 gestart met dit bouwblok. En eind 2017 gaat de Jumbo open. We hebben dus te maken met hoog tempo en zitten bovenop de kwaliteit. Dat maakt het een boeiend en uitdagend project."

Grootste Foodmarkt van Nederland

De Jumbo Foodmarkt wordt met een oppervlakte van 5.600 m2 de grootste foodmarkt van Nederland. Een enorme supermarkt met veel verse producten. Ook is er dagelijks live cooking met koks die deze ingrediënten direct omtoveren tot een smakelijke maaltijd. De gemeente Utrecht schat dat de komst van de Jumbo Foodmarkt zorgt voor een omzetderving van 1,3 procent voor omliggende ondernemers in de regio.

Voor een comfortabele ontvangst van het winkelend publiek van Centrum Leidsche Rijn, realiseert a.s.r. vastgoedprojecten een drielaagse parkeergarage boven de Jumbo Foodmarkt. Elke laag biedt zo'n 180 parkeerplaatsen. Pieter Peters: "De aannemer heeft meerdere partijen uitgenodigd om een voorstel te doen voor de afwerking van de parkeervloeren. Gedurende het proces kregen we het beste gevoel bij Triflex." 

Drie parkeerlagen, drie verschillende afwerkingen

Triflex heeft per parkeerlaag gezocht naar de juiste oplossing om op die manier kwaliteit, comfort, uitstraling en waterdichting te kunnen garanderen. Bij de lagen is namelijk sprake van verschillende situaties. Het resultaat is dat applicateur Meekelenkamp Kunststof Techniek elke parkeerlaag voorziet van een ander systeem.

De eerste laag van de parkeergarage bevindt zich direct boven de foodmarkt. Dan worden hoge eisen gesteld aan de isolatie en aan de zekerheid van het afdichtingsysteem. Daarom is het parkeerdek voorzien van het Triflex CPS-I systeem, mechanisch zwaar belastbaar, extreem slijtvast en veilig antislip. Bovendien zijn alle detailleringen ingewerkt en voorzien van een waterdicht membraan om optimale waterdichting te garanderen. 

De tweede parkeerlaag is voorzien van Triflex CPS-C+. Daarmee wordt een naadloze en eenvoudig te onderhouden ondergrond gecreëerd, met een uitstraling die past bij de allergrootste van Nederland.

Voor de bovenste laag die in weer en wind ligt en waar de zon vrij spel heeft, is een UV-bestendig en gewapend Triflex parkeerdek systeem aangebracht. De uitstraling van de vloeren is hetzelfde op alle parkeerlagen. En eenduidige informatieve signalering zorgt in de totale parkeergarage voor een duidelijke routing voor de bezoeker. 

Toegang 

Over de toegang tot de parkeergarage vertelt Peters: "In beginsel organiseren we de toegang van de parkeergarage zonder de betaalautomaten met parkeerkaartjes. In samenwerking met IP Parking hebben we gekozen voor toegang door betaling aan de slagboom met de reguliere betaalpas, of kentekenherkenning na gebruik van een parkeerapp. Dit zal voor een deel van de bezoekers wellicht wennen zijn. We hebben de systemen zodanig ontworpen dat we de apparatuur kunnen omwisselen. Maar we verwachten dat mensen in korte tijd gewend zullen zijn aan deze moderne toegangstechnieken."

Oplevering

De bouw van het Centrum nadert zijn afronding. Eind 2017 opent de Jumbo Foodmarkt haar deuren en is de parkeergarage toegankelijk. In het eerste kwartaal van 2018 wordt het totale multifunctionele centrum opgeleverd met een optimale bereikbaarheid en luxe uitstraling.

Geschiedenis Leidsche Rijn Centrum 

Het stadshart van de Utrechtse wijk Leidsche Rijn kent een roerige geschiedenis. Al in 2008 gunde de gemeente Utrecht de bouwcommunicatie Vesteda en Fortis (het huidige a.s.r.) de ontwikkeling van het nieuwe stadshart. Vlak daarna brak de economische crisis uit. 

Pieter Peters: "Daar hebben natuurlijk alle ontwikkelaars en bouwers last van gehad. Zo ook een bouwcombinatie die op een andere locatie in Utrecht een winkelcentrum wilde realiseren. Er zat al een bouwclaim op die locatie, maar dat vond geen doorgang tijdens de crisis vanwege de verwachte leegstand. Op enig moment is besloten om ook dat plan op te nemen in Centrum Leidsche Rijn."

In 2014 is op aandringen van de gemeente Utrecht gestart met de bouw van Leidsche Rijn Centrum. Waar er op dat moment nog geen huurders waren, is de belangstelling enorm nu de economie zich hersteld heeft. De woningen zijn allemaal verkocht. En ook voor de winkels en horeca is de belangstelling ongekend.