Flexibele tank- en terpafdichting voor Vopak Westpoort

01.12.2016

Zee- en binnenvaartschepen varen af en aan bij Vopak Westpoort in de Amsterdamse haven. Op het terrein van de olieterminal staan tientallen tanks met een totale opslagcapaciteit van 1,2 miljard liter. Bastiaan Schepers, Technical Manager bij Vopak Westpoort is verantwoordelijk voor het onderhoud. Hij zocht lange tijd naar een oplossing om te voorkomen dat regenwater onder de opslagtanks kruipt. Een oplossing die niet alleen waterdicht is, maar ook bestand is tegen de beweging van de tank ten opzichte van de terp waar deze op staat. 

Historie

Koninklijke Vopak N.V. kent een rijke historie. Een voorloper van Vopak startte 400 jaar geleden al met olie-opslag. Sinds 2011 is het bedrijf ook gevestigd als Vopak Westpoort in Amsterdam, de grootste benzinehaven van Europa. Bastiaan Schepers is als Technical Manager verantwoordelijk voor projecten en het onderhoud aan de opslagtanks in de Nederlandse hoofdstad. Hij vertelt: "Vopak Westpoort heeft in Amsterdam een centrale locatie voor raffinaderijen en afnemers van over de hele wereld. Door opslag en overslag vult Vopak in feite de onbalans op die in de wereld bestaat tussen de vraag en het aanbod van olieproducten, zoals benzine en diesel."

Bodembeschermende maatregelen

Het bedrijf doet er alles aan om belasting voor het milieu te voorkomen en te beperken. Zo wordt de damp uit binnenvaartschepen teruggewonnen tot herbruikbaar product. Ook heeft Vopak maatregelen getroffen om uitstoot naar de bodem te voorkomen. Het gehele terrein is voorzien van een ondoordringbare folie. Ook onder alle opslagtanks is een HDPE folie aangebracht. In het onwaarschijnlijke geval dat een tankbodem lek raakt, kan het product niet de bodem in stromen. Het bedrijf heeft een eigen rioolwaterzuiveringsinstallatie op het terrein om regen- en afvalwater af te voeren. 

Vals alarm en kans op corrosie

Toch ging regelmatig het alarm af van het lekdetectiesysteem. Schepers legt uit: "Onder de tank, op het laagste punt van de folie, is een buis geplaatst die eventueel vrijkomende vloeistof naar een put aan de buitenkant van de tank geleidt. Zodra er vloeistof in deze detectieput komt, gaat er een alarm af in de controlekamer van VOPAK Westpoort, waarna een medewerker direct een controle uitvoert." 

Dat alarm klonk de afgelopen jaren vaak. Altijd na regen. En altijd was het vals alarm. Al vrij snel werd duidelijk dat ondanks de aanleg van de folie, regenwater door een kier tussen tank en terp onder de opslagtank kon kruipen. Dat levert niet alleen vals alarm op. Het vocht kan op de lange termijn ook tot corrosie van de tankbodem leiden.

Beweging opvangen 

Het bedrijf doet er alles aan om belasting voor het milieu te voorkomen en te beperken. Zo wordt de damp uit binnenvaartschepen teruggewonnen tot herbruikbaar product. Ook heeft Vopak maatregelen getroffen om uitstoot naar de bodem te voorkomen. Het gehele terrein is voorzien van een ondoordringbare folie. Ook onder alle opslagtanks is een HDPE folie aangebracht. In het onwaarschijnlijke geval dat een tankbodem lek raakt, kan het product niet de bodem in stromen. Het bedrijf heeft een eigen rioolwaterzuiveringsinstallatie op het terrein om regen- en afvalwater af te voeren.

Duurzame oplossing

De aannemer die de tanks installeerde en de folie aanbracht, bracht Schepers in contact met Triflex. Triflex is producent en leverancier van vloeibare kunststoffen, veelal op basis van PMMA. De flexibele, scheuroverbruggende werking van de Triflex systemen boden de uitkomst voor het probleem waar Vopak mee kampte. 

Tissink Specialistische Afdichtingen BV (TSA) werd ingeschakeld om het Triflex systeem aan te brengen bij 41 opslagtanks. Voordat hij aan de slag ging, heeft aannemer BAM Infra de bestaande slijtlaag en kit verwijderd. TSA kon daarna de ondergrond egaliseren met Triflex Asphalt Repro. 

Het voordeel van Triflex Asphalt Repro is dat er een mooie gladde en vlakke ondergrond ontstaat met een goede hechting. Het was dan ook niet nodig om een primer te gebruiken. Vervolgens bracht de applicateur een gesloten rugvulling aan in de kim, de hoek van de tank en de terp. Daaroverheen werd Triflex Speciaalvlies SK aangebracht; een zelfhechtend doek met verstevigende- en scheuroverbruggende eigenschappen. Een extra aangebrachte laag vlies zorgt voor extra borging. Met Triflex ProDetail, een duurzaam scheuroverbruggend afdichtingsysteem, is tot slot een flexibele en weersbestendige oplossing gerealiseerd. 

Tijdens de werkzaamheden moest de applicateur rekening houden dat de A-las die de verbinding vormt tussen de tank en de bodemplaat zichtbaar bleef. Wetgeving schrijft namelijk voor dat deze zogenaamde bodemprojectie regelmatig geïnspecteerd moet worden. TSA heeft daarom op alle locaties de afdichting aangebracht tot kort voor deze las.

Tevreden 

Het effect van de afdichting werd direct duidelijk. Bastiaan Schepers: "Nadat TSA de tanks had voorzien van de afdichting en wij de putten hadden leeggepompt, minimaliseerde het vloeistofniveau tot een minimum. Sindsdien is het niveau op nul gebleven. Ik ben zeer tevreden dat we dit gezamenlijk hebben bereikt. De kennis van de aannemer, de expertise van Triflex en de operationele kennis van VOPAK hebben tot een mooie oplossing geleid."

Meer weten over dit project? Neem dan contact op met Wesley Timmerman, via 038 - 460 20 50 of stuur een mail naar: w.timmerman@triflex.nl.